Hoe je je alvleesklier laat ontspannen

Mensen zonder de diagnose Diabetes Type 2 hebben misschien nog nooit van de alvleesklier gehoord of weten eigenlijk niet precies wat hij doet.

Hoeft ook niet als je geen klachten hebt, zou je denken.

Maar vergis je niet.

In de huidige tijd en met onze Westerse leefstijl zou het voor iedereen goed zijn om je wat meer in dit orgaan te verdiepen.

De alvleesklier (of pancreas) is verantwoordelijk voor de productie van enzymen om voedsel te verteren. Maar hij maakt ook insuline en glucagon aan, twee belangrijke hormonen die de bloedsuikerspiegel reguleren en binnen normale waarden probeert te houden.

Graag wil ik 2 belangrijke redenen met je delen waarom het beter is om minder vaak te eten:

  1. Elke keer dat je iets eet zal je alvleesklier insuline gaan produceren. Dat hoort ook zo. Maar als je te vaak eet, is het insulineniveau continu verhoogd. Bij een structureel verhoogd insulinegehalte worden je cellen ongevoelig voor insuline en worden suikers opgeslagen in vetcellen. Hierdoor neemt je vetmassa toe met mogelijk overgewicht en een hoger risico op diabetes als gevolg.
  2. Je alvleesklier zal ook spijsverteringsenzymen gaan produceren. Deze enzymen zijn eerst nog overwegend inactief en worden pas in de dunne darm geactiveerd. Een deel is echter wel al actief, waardoor de alvleesklier bij ieder eetmoment een klein beetje schade oploopt. Hij heeft na een eetmoment ongeveer 6 uur nodig om hier volledig van te herstellen.

Door minder vaak te eten met tussenpozen van ongeveer 6 uur tussen de maaltijden, geef je je alvleesklier voldoende gelegenheid om zichzelf te herstellen.

Realiseer je ook dat het nog niet zo lang geleden is dat wij als mensen ook maar 3 maaltijden per dag aten. Tussendoortjes bestonden niet of nauwelijks.

Bekijk maar eens wat oude foto’s van een jaar of 50 geleden waar veel mensen op staan. Valt jou ook op dat ze over het algemeen slank zijn? Nu zouden we zeggen dat zo iemand mager is, maar dat is omdat we tegenwoordig een andere norm hebben.

De vraag is of we hier blij mee moeten zijn.

In de tijd dat voeding nog puur en onbewerkt was en de winkels niet vol lagen met tussendoortjes waren de mensen gezond en slank en ontwikkelden zij pas op latere leeftijd chronische ziekten, waaronder Diabetes Type 2. Tegenwoordig eten mensen 5 of 6 keer per dag. Resultaat is dat we op steeds jongere leeftijd chronische ziekten ontwikkelen en er steeds meer mensen met overgewicht zijn.

Er is zelfs een onderzoek* geweest waarin is aangetoond dat mensen met Diabetes Type 2 beter terug kunnen gaan naar 2 grote maaltijden per dag. Bij de patiƫnten die dit deden verminderde hun gewicht, leververvetting, nuchtere glucosewaarde, C-peptide en glucagon, terwijl hun insulinegevoeligheid toenam.

In mijn praktijk Van Vullen naar Voeden begeleid ik mensen naar een gezonde leefstijl. Wil jij ook weten hoe je er op dit moment voor staat met je gezondheid en een aantal OERsterke adviezen ontvangen waar je direct je gezondheid mee verbetert? Meld je dan aan voor de Gezondheidscheck via www.vanvullennaarvoeden.nl/gezondheidscheck.

*Bron: Kahleova, H., Belinova, L., Malinska, H., Oliyarnyk, O., Trnovska, J., Skop, V., ….& Hill, M. (2014). Eating two larger meals a day (breakfast & lunch) is more effective than six smaller meals in a reduced-energy regimen for patienst with type 2 diabetes: a randomised crossover study. Diabetologia, 57(8), 1552-1560.

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Van Vullen naar Voeden draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches